Alla inlägg den 29 april 2009

Av Linn - 29 april 2009 17:33

Idag i skolan har vi haft Don't drink and drive dag, vilket har varit mycket roligt och intressant. I morse var det jätte nära att jag inte ens gick upp ur sängen jag tänkte "Nej, jag orkar inte. Plus att det bara är Don't drink and drive dag" Men jag är glad att jag klev upp ur min sköna säng och gick till skolan..

Det började med en jätte bra föreläsning som en man i från Kalmar höll i. Han berättade lite om sina erfarenheter om polisen osv, Sedan gick han vidare in på sitt eget liv och berättade för oss om när hans son dog i en rattfylla. Jag har aldrig hört någon man eller kvinna ut trycka kännslor på det viset, han förmedlade både skratt och väldigt många tårar (iaf från min och Lindas del) Jag och Linda klarade dock inte lyssna på hela föreläsningen pga att vi grät för mycket, men det som jag hörde berörde mig verkligen. och man har verkligen ingen lust att köra rattfull nu kan jag säga er. Inte för jag hade några tankar på det innan, men om han skulle haft det skulle dem definetivt vara borta vid detta laget.

Sedan gick vi omkring till olika stationer som t ex en där vi pratade om hur många bil olyckor med djur som sker dagligen och per år, och det var många fler än man trodde faktiskt. Sedan gick vi till en annan station där vi fick sitta i en bil och åka upp och ner och sedan försöka ta sig ut ur bilen när den är upp och ned då. (vilket inte såg ut att vara varken roligt eller lätt, men jag provade inte så jag ska la inte säga så mycket.) på den stationen fick vi även testa det här med att krocka i ett bilsäte i 7km/h vilket inte är hög hastighet men det kändes faktiskt ändå.

Sen gick vi upp och tittade på en film "lillebror"  som handlade om en liten kille som blev påkörd av sin store bror, (även det i rattfylla) Och den var faktiskt riktigt bra, och även den gav starka känslor, men inte tårfyllda. Men den var ändå hämsk.

Sen gick vi vidare och där var det någon grej med fyra hörn då vi skulle gå till ett visst hörn om vi stämde in med det påståendet osv. Och sedan fick vi lyssna på polisen som kom dit och informerade oss.

Vi fick även gå till en station där vi pratade om alkohol lås i bilar osv.

Sedan avslutades dagen med en föreläsning, Kris ifrån Norrköping kom dit och dem hade även med sig en man som pratade om sitt liv som missbrukare och kriminell. Även den var riktigt bra, och även han berättade på ett berörande sätt och på ett förstående sätt. Även fast man inte är beroende av knark eller alkohol mm, så förstår man ändå just den där kännslan om att bli hel på något sätt. Jag tycker att han beskrev den enormt bra så jag tyckte att han var riktigt bra.


Det bästa på hela dagen var nog ändå de här två föreläsningarna som vi var på. De andra stationerna var väl lite smått intressanta, men jag tror att det som berör människor mest är ändå att sitta och lyssna på människor som har råkat ut för sådana här hämska saker, jag tror inte att man förstår känslan på samma sätt genom att gå runt och lyssna på folk som vill göra trafiken säkrare.

Jag personlingen tycker att det kan vara ganska intresant att gå på sådana stationer med. Men det som jag lär mig mest igenom är nog ändå det att sitta och lyssna på människor som har råkat ut för det, och som verkligen kan förmedla känslorna som dem upplever.

Så denna dagen har varit mycket lyckad!!


På tal om något helt annat så är det valborg i morgon. Jag vet inte riktigt vad jag och Sofia ska hitta på. Men jag vill göra någonting roligt, inte bara sitta hemma. På valborg ska man göra något roligt tycker jag. Men då måste man bara ha fantasin att komma på något roligt att göra, vilket jag inte är speciellt bra på. Jag kom på en ganska mysig ide, men det går ju inte eftersom vi är nyttiga, Vilket är lite små tråkigt. Men men, vi får väl se vad vi kommer på, nått skoj ska vi nog göra iaf. Eller kanske vi hyr oss en dunder bra film och bara sitter hemma. Man vet aldrig vad som händer och sker. Ientligen borde man väl inte behöva göra något speciellt roligt bara för att det är valborg? Det viktigaste är väl ändå att man är med personer som man tycker om? och det ska jag vara. =D Sen spelar det väl inte så stor roll vad det är för dag, eller vad man gör! =D


Jaja, nu ska jag hjälpa mamma att göra klart maten bäst man hjälper till så det blir klart någon gång om ingen vill att jag ska dö av hunger såklart? :P Nej vars. Måste bara påminna er alla om att ikväll klockan åtta så är det "Du är vad du äter" på tv. Så ingen missar det, för det är faktiskt ett riktigt roligt och bra program. =D

Hejs.

Presentation

Omröstning

Skulle du vilja ändra något på dig själv?
 Ja.
 Nej , jag är nöjd med mig själv
 Vet inte , tror inte det.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards